Training

Hoe ziet een training er uit?

 

Al heel snel is een trainingsvorm gevonden waarbij iedereen kan meedoen. Bij veel loopgroepen ligt de nadruk vooral op langere duurlopen al dan niet afgewisseld met loopoefeningen. Bij ons is dat niet het geval. Wij lopen altijd betrekkelijk korte rondjes op steeds wisselende parcoursjes. Zo’n rondje loopt uiteen van zo’n 400 m tot maximaal 1500 meter. De kortere rondjes (tot ca 800 m.) worden door de ‘normale’ lopers meerdere keren afgelegd (meestal 2 of 3 keer), waarbij de mindere lopers er zelf voor kiezen om b.v maar 1 of 2 keer het rondje te doen. Langere rondjes worden vaak gecombineerd met kortere, zodat iedereen steeds kan kiezen welke afstand hij/zij loopt. Iedereen loopt ook in zijn eigen tempo, al ontstaan er natuurlijk wel gauw kleine groepjes. We verzamelen steeds na het parcours op een afgesproken punt, meestal het startpunt.

 

Tussen de parcoursen door wordt er op elkaar gewacht en wordt er gezamenlijk een stukje gewandeld naar het volgende parcours. Daar volgt een nieuwe opdracht.

Die opdracht kan ook bestaan uit herhaalde versnellingsloopjes, loopoefeningen e.d.

In het begin van de training lopen we de kortere rondjes, later in het programma de langere.

Na ca. een half uur, als iedereen een beetje warm gelopen is, worden er gedurende een kwartier bewegingsoefeningen en rek- en strekoefeningen gedaan.

Daarna wordt het programma weer vervolgd met het lopen van een parcours. Voor wie wat minder geoefend is, of wat minder wil lopen is er altijd gelegenheid om eerder in een groepje terug te gaan. We gaan nooit echt ver weg van het beginpunt waar de auto’s staan.

De totale duur van het programma is zomers ca 1,5 uur en in de winter tot ca 2 uur voor wie alles meeloopt.

 

Met het stijgen van de leeftijd van een aantal leden is het hardlopen voor sommigen wandelen geworden. De vorm van training houdt daar ook rekening mee. Ook hier geldt dat iedereen steeds zijn eigen mate van inspanning en duur kan kiezen. Ook meelopen met de kinderwagen met kleintjes is geen uitzondering meer in de groep.

Als je ons door, meestal, het Amsterdamse Bos ziet gaan, dan zie je dus een groep hardlopers die een parcoursje lopen, een aantal wandelaars die in een meer of minder stevig tempo datzelfde parcoursje lopen, maar dan minder vaak, maar ook wandelaars met kinderwagen en kleine kinderen.

Kortom: onze loopgroep Sportfit is in de loop der jaren een zeer gemêleerde groep geworden.

Was de nadruk oorspronkelijk vooral gericht op de sportieve loopactiviteiten, in de loop der tijd zijn sociaal contact en nevenactiviteiten een belangrijker rol gaan spelen en is het naast een sportieve groep vooral een een vriendengroep geworden.

 

De training is er niet echt op gericht om je lange duurlopen te leren. Wie mee wil doen aan afstandslopen zal zelf individueel op andere dagen zijn kilometers moeten maken. De training is vooral gericht op het bereiken en behouden van een basisconditie.

 

Wat kost het?

 

Sinds we met onze 3 vrijwillige trainers werken, hebben we onze contributie drastisch kunnen verminderen. Die bedraagt nu 25 euro per jaar telkens te betalen in januari voor het nieuwe jaar of op het moment dat je lid wordt.

Van die contributie worden de diverse kosten van de club betaald, bloemen bij diverse gelegenheden, een bijdrage aan de jaarlijkse BBQ de kosten van de jaarvergadering etc.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*